Sportmassage: waarom en voor wie?

Sportmassage voor sneller herstelSportmassage zorgt zowel voor ontspanning als voor activatie van de spieren. De behandeling stimuleert de bloedsomloop, waardoor voedingsstoffen sneller worden aangevoerd en afvalstoffen sneller afgevoerd. Hierdoor herstellen de spieren (en dus het lichaam) sneller na een inspanning, waardoor de spieren beter kunnen blijven presteren. U voelt zich daardoor fitter, energieker en meer ontspannen, zowel lichamelijk als geestelijk.

Sportmassage als preventie van blessures

Vóór het sporten kan een stimulerende sportmassage de spieren voorbereiden op de te verrichten inspanning. Na het sporten zorgt een ontspannende sportmassage voor een sneller herstel, waardoor de kans op het ontstaan van blessures kleiner is.
Het streven van sportmassage is dat iedere sporter gezond en blessurevrij kan sporten!

Sportmassage: preventiefDe meest ideale situatie is dan ook om door het verbeteren van uw spierconditie, blessures te voorkomen of of het risico op het oplopen van blessures te verminderen. Dit geldt ook zeker voor het voorkomen van herhaling van eerder opgelopen blessures.
Voor deze preventieve werking is het belangrijk om met een bepaalde regelmaat, afhankelijk van de sportintensiteit, gemasseerd te worden.

Sportmassage na het ontstaan van een blessure

Heeft u (recent of al langer geleden) een blessure opgelopen, dan kan ik, natuurlijk naast de massage, door middel van tapen of bandageren en het verstrekken van informatie en advies voor een betere en veiligere sportprestatie zorgen. U zo nodig doorverwijzen naar een specialist hoort hier ook zeker bij!
In het geval van acuut (sport-)letsel kan ik natuurlijk ook EHBO/EHBSO verlenen.

Gebruikte oliën bij sportmassage

Meestal gebruik ik bij een sportmassage Chemodol, een neutrale massage-olie voor ieder huidtype die makkelijk afwasbaar is met water.
Maar daarnaast zijn er ook een paar varianten van ”Volatile” massage-olie zeer geschikt voor gebruik bij sportmassage.
Deze bestaan voor 90% uit amandelolie en 10% jojoba-olie, waaraan enkele druppels essentiële olie zijn toegevoegd. Daardoor hebben ze bepaalde, kenmerkende werkingen die voor of na het sporten een positief effect hebben.

Sportmassage is zeker niet alleen voor sporters!

Heeft u wel eens klachten aan bijvoorbeeld nek, schouders en/of rug (al dan niet werk- of stressgerelateerd): ook dan kunt u zeker baat hebben bij een vorm van sportmassage of ontspanningsmassage.